Våre mest stilte spørsmål

Leveringstider

1Hvor lang tid tar det?
Det avhenger av hva som leveres.
Skinnprodukter, duker, tepper ol. tar noe lengre tid. Likedan med "problemplagg" som krever ekstra behandling.
Hastegebyr trer i kraft på leveringer som må være ferdige innen 3 virkedager. Sømordre tar også litt lengre tid enn normalt. Du mottar en SMS når ordre er klar til henting
2Hastegebyr
Ordinære gebyrer:
3 dager kr 100,-
2 dager kr 200,-
Neste dag kr 400,-
Høysesong:
3 dager kr 250,-
2 dager kr 350,-
Neste dag kr 650,-
Tillegg gjelder pr varelinje
3Renser dere på dagen?
Ja, vi kan gjøre dette på vår avdeling Solsiden i Trondheim og Havnegata på Stjørdal. Men vi fraråder det som oftest. Dette skyldes at vi ønsker tid for best mulig resultat, samt at tekstiler bør få tid til å akklimatisere seg etter behandling.
4Kan jeg spore ordren min?
  • Ja, det kan du. Skriv inn ordrenummer og mobilnummer her.

Priser

1Hvor finner jeg priser?
  • Hele vår prisliste som pdf finner du herPrisliste.
2Pristillegg?
Vi er noen ganger nødt til å ta tillegg i prisen. Dette gjelder når det er snakk om oppkast eller særdeles vanskelige flekker som vi må bruke mye tid på å få bort. Maks tillegg pga flekk/smuss = 300,- pr plagg.
3Hva inngår i prisen?
Du kan forvente at tekstiler blir rengjort og strøket/presset/ferdigstilt på en mesterlig måte. Vi bestreber å informere om alle avvik hva gjelder gjenværende flekker eller skader som vi oppdager.
4Hvordan betaler jeg?
Du kan betale med kort, vips eller kontant i våre butikker, eller benytte deg av vår nettbetaling.
5Gir dere rabatt?
Ja, vi gir 10 % rabatt til studenter og pensjonister ved fremvisning av dokumentasjon. Vi har også forskuddsavtaler som gir rabatt.

Flekker

1Bør jeg gjøre noe selv før innlevering?
Som hovedregel sier vi nei til egenbehandling. Det er som oftest mye enklere for oss å få til et bra resultat om flekken er ubehandlet. Ofte kommer det inne tekstiler med flekker som kunde ikke greide få vekk på egen hånd, men da er den ofte fiksert og umulig å fjerne. Informer ved innlevering om flekker du er klar over.
2Det er flekker igjen på tøyet mitt
Vi henger alltid på lapp med beskjed om at flekken ikke går av. Vi kan ikke trylle, og noen ganger kan vi ikke jobbe mer med flekkfjerning i frykt for å ødelegge stoffet. Hvis det imidlertid er resterende flekker, og vi ikke har hengt på "flekkelapp", er det mest trolig noe vi har oversett, og da er det verdt å gi oss et forsøk til. Vi kontrollerer alt tøy før ferdigstilling, men vi er bare mennesker...

Reklamasjon

1Jeg er misfornøyd og vil klage
Det er noe vi tar høyst seriøst. Hvis du som kunde er misfornøyd på en eller annen måte med servicen eller kvaliteten på det vi har utført, blir vi takknemlig for tilbakemelding. Vi vil forsøke å løse enhver situasjon på enklest og raskest mulig måte. Om det gjelder kjøpsklage (varene tåler ikke anbefalt rengjøringsmetode) er vi behjelpelig med prosessen mot leverandør. Du kan også bruke forbrukerrådet som direkte klageinstans.
  • Link til forbrukerrådets klageskjemaFinn ditt skjema.
  • Vi sier: Er du fornøyd, si det til andre - er du ikke fornøyd, si det til oss...
2Behandlingstid klager
Normalt har vi ikke mye klager, så klager blir prioritert løst raskest mulig.

---------------

Garanti

1Gis det noen form for garanti ved innlevering?
Vi garanterer at tekstiler innlevert til oss vil få den fagmessig korrekte behandling. Dette spenner bredt, og vi føler oss særdeles trygge når vi påstår dette. En god del varer kan ha affeksjonsverdi, og da er det viktig at vi vet hva vi holder på med. Gjennom fagutdanning og årelang erfaring har vi tilegnet oss den nødvendige kompetansen for å ivareta topp kvalitet på tjenestene vi utfører. Mennesker gjør feil, så hvis vi feiler, retter vi alltid opp etter oss i god mesterånd.
2Knapper/søm etc
I følge norsk standard er ikke renseriet ansvarlig for knapper, søm etc. Vi bestreber imidlertid å informere om knapper ødelegges, eller søm løsner under behandling - og vi samarbeider med skredder og kan fikse det om ønskelig.
3Mesterbrev
Marthe Ree Lian har mesterbrev i Kjemisk rens og Sivert Lian Opdahl har mesterbrev i Tekstilrenhold. Som mesterbedrift tar vi ansvar for kompetanseheving av våre medarbeidere. Vi prioriterer et godt arbeidsmiljø, fordi vi vet at gode og fornøyde medarbeidere er det som skal til for å ivareta håndverkstradisjonene som vi har tilegnet oss siden oppstarten i 1946.

Øvrige tjenester

1Reparerer dere sko?
Vi sørger for reparasjon av skotøy, vesker, skifting av glidelås etc. Vi har samarbeid med Robert sko & nøkkelservice som vi går god for hva gjelder kvalitet på arbeidet.
2Har dere skredder?
I Havnegata på Stjørdal har vi samarbeid med Bunadsentralen A/S. Dette er et firma som har levert nysøm av bunad i en årrekke. De foretar også reparasjoner og endringer på din bunad. Vi syr i knapper, reparerer rifter og skifter glidelås. Vi samarbeider også med Åse Fleicher som er en av de eneste kunststoppere.
3Hva er kunststopping?
Kunststopping foregår ved at tråder forlenges og brukes for å stoppe hull/rifter. Dette er en tidkrevende og relativt kostbar prosess som brukes på delikate tekstiler i hovedsak.
4Reparerer dere tepper?
Vi utfører enkle reparasjoner på tepper selv. Vi kan også videreformidle mer kompliserte arbeider til en samarbeidspartner.
5Har dere bedriftsavtale?
Vi leverer tjenester til bedrifter og institusjoner. Ta kontakt for en prat om skreddersydd løsning for din bedrift. Link til registreringsskjema for bedrift:

Generelle tips

1Hvordan bør jeg oppbevare min bunad?
Hvis bunaden er ren, anbefaler vi at den oppbevares i tøypose på et mørkt sted. Bruk mølltre eller annet møllmiddel for å hindre skader på stoffet. Hvis den er flekkete, bør dette tas så fort som mulig. Bunadsbluse bør vaskes etter bruk og lufttørkes før lagring i tøypose (putevar) sammenbrettet på et mørkt sted. Unngå oppbevaring i kjeller e.l
2Jeg har fått mugg på tekstiler.. hva gjør jeg med det?
Det spørs helt hva det er. Hvis det er snakk om tekstiler som tåler kraftig vask, og som ikke er i direkte kontakt med hud, kan det vaskes. Er det snakk om babyartikler, anbefaler vi å kaste dette, da risikoen er for stor.
3Hva gjør jeg når det kommer søl på teppet?
På normale ull/syntetiske - tepper, bruk kaldt vann (SÅ LENGE DET IKKE ER SØLT VARM KAFFE) Bruk så en frotte-hånduk og absorber flekken. Gjenta prosessen om nødvendig. Silketepper bør leveres til renseriet så fort som mulig. Kaffeflekker går ofte bort hvis vi får behandlet teppet relativt raskt.
4Hva bør jeg impregnere?
Vår erfaring med impregnering er at denne slites ved bruk. Er det snakk om plagg man er veldig redd for, bør impregnering påføres jevnlig for å opprettholde skjoldeffekten. Et godt tips er å spray-impregnere bunaden for å unngå flekker. Jakt-tøy og annen fritidsbekledning kan spray-impregneres, men merk at denne slites av og er ikke er fullgod løsning.
5Jeg har sølt maling!
Sjekk om plagget kan renses symbol - (P) (F) Hvis det kan renses, ha smør på flekkene, legg varen i en luftett plastpose og lever til rens. (smør og redusert tilgang på luft svekker herdeprosessen, og flekken vil forsvinne i rens)
6Det lukter av tekstilene!
Det finnes mange metoder for å fjerne lukt fra tekstiler. Ofte kan god lufting være nok. Kjemotermisk vask eller rens tar som oftest det meste. Vi har også UV og OZONE skap som er meget effektiv på for eksempel røyklukt.
7Vedlikeholdsmerking
Vi oppfordrer alle til å lese vedlikeholdsmerking ved anskaffelse av tekstiler. Hvis varen både kan renses og vaskes, har du et produkt som tåler vedlikehold. Mange produkter selges i dag med den hensikt at det raskt skal forringes og derfor føre til nytt salg. Husk også at høy pris ikke nødvendigvis er ensbetydende med kvalitet! Sjekk lappen og se etter om det tåler minimum 40 grader vask og rens (P) (F)

Miljøaspektet

1Er rensing miljøvennlig
Når du leverer tøy til rens, betyr det at du velger å ta vare på det du har fremfor å kjøpe nytt. En rensemaskin er en lukket prosess, som betyr at ingenting havner i havet. Alt må leveres som spesialavfall, og det er strenge reguleringer når man driver med kjemikalier. Rens og vask er en del av det grønne skiftet. Vi bidrar til sirkulærøkonomien.
2Hva gjør dere for miljøet?
Vi har kontinuerlig utviklet våre rutiner for å spare plast, kjemikalier, kleshengere etc. Vi har nøye overvåkning av våre kjemikalier. Vår største utfordring i dag er vaskemaskiner som sender avløpsvann rett i havet. Microplast er en stor utfordring som det ennå ikke finnes noe filter for. Således er det bedre å rense i lukket anlegg.
3Hva kan jeg som kunde gjøre i følge "ekspertene" i Marthes Renseri?
Du kan sjekke om det du kjøper kan vedlikeholdes. Hvis du kjøper tekstiler som tåler vask og rens har du en vare som mest trolig kan repareres uansett hva du utsetter det for. Kvalitet handler ikke lenger om pris... Sjekk alltid om symbolene er tilstede for å være sikker på at du kan ha produktet i lang tid. Vi oppfordrer til å ta vare på det du har...
4Men kjemikaliene da?
Ja vi bruker kjemikalier. I lukkede systemer, som betyr at ingenting av farlig avfall havner i ytre miljø. Vi tar vare på våre medarbeidere ved å bruke riktig verneutstyr når det er nødvendig.

Covid-19 (Oppdatert 08.01.2021)

1Tar prosessene i renseriet knekken på koronavirus?
Vi har fått bekreftet at vaskeprosess på minimum 40grader og såpe tar knekken på viruset.
2Kan jeg være sikker på at jeg ikke blir smittet via tekstiler som har vært til rens?
Risikoen for at virus ristes ut som aerosoler fra tørt tøy er særdeles liten, muligens ikke-eksisterende.
3Hva gjøres i renseriet for å forhindre smittespredning?
Våre medarbeidere holder seg hjemme ved symptomer. Vi holder avstand til hverandre. Vi vasker hender oftere. Alle kontaktflater desinfiseres jevnlig. Vi har økt renholdet i lokalene. Sjåfører bruker munnbind. Vi følger en veileder utarbeidet av bransjeforening i samråd med Norske vaskeriers kvalitetstilsyn. De har årevis med erfaring vedrørende smittehåndtering på sykehusvaskerier.

vi gir deg bedre tid...

Vi skal levere renseri og vaskeri-tjenester med fokus på service og kvalitet

Er du fornøyd, si det til andre...
Er du ikke fornøyd, si det til oss...