Våre mest stilte spørsmål

Leveringstider

1Hvor lang tid tar det?
Det avhenger av hva som leveres.
Skinnprodukter, duker, tepper ol. tar noe lengre tid. Likedan med "problemplagg" som krever ekstra behandling.
Standard ferdigstillingsdag er alltid lørdag, men vi justerer ved behov. Hastegebyr trer i kraft på leveringer som må være ferdige innen 4 virkedager. Sømordre tar også litt lengre tid enn normalt.
2Hastegebyr
Ordinære gebyrer:
4 dager kr 25,-
3 dager kr 75,-
2 dager kr 150,-
Neste dag kr 300,-
Helligdagsgebyrer:
4 dager kr 75,-
3 dager kr 150,-
2 dager kr 600,-
Gjelder pr ordre.
3Renser dere på dagen
Ja vi kan gjøre dette, men vi fraråder det som oftest. Dette skyldes at vi ønsker tid for best mulig resultat, samt at tekstiler bør få tid til å akklimatisere seg etter behandling.

Priser

1Hvor finner jeg priser?
  • Et utvalg av våre priser finner du herPrisliste.
  • Hvis du ikke finner produktet du trenger renset, skyldes det at det er flere faktorer som fastsetter prisen. Ta kontakt helst pr e-post om øvrige pris-spørsmål.
2Pristillegg?
Vi er noen ganger nødt til å ta tillegg i prisen. Dette gjelder når det er snakk om oppkast eller særdeles vanskelige flekker som vi må bruke mye tid på å få bort. Maks tillegg pga flekk/smuss = 300,- pr ordre.
3Hva inngår i prisen?
Du kan forvente at tekstiler blir rengjort og strøket/presset/ferdigstilt på en bra måte. Vi bestreber og informere om alle avvik hva gjelder gjenværende flekker eller skader, som ikke skyldes renseriet.

Flekker

1Bør jeg gjøre noe selv før innlevering?
Som hovedregel sier vi nei til egenbehandling. Det er som oftest mye enklere for oss å få til et bra resultat om flekken er ubehandlet. Ofte kommer det inne tekstiler med flekker som kunde ikke greide få vekk på egen hånd, men da er den ofte fiksert og umulig å fjerne. Informer ved innlevering om flekker du er klar over.
2Det er flekker igjen på tøyet mitt
Vi henger alltid på lapp med beskjed om at flekken ikke går av. Vi kan ikke trylle, og noen ganger kan vi ikke jobbe mer med flekkfjerning i frykt for å ødelegge stoffet. Hvis det imidlertid er resterende flekker, og vi ikke har hengt på "flekkelapp" er det mest trolig noe vi har oversett, og da er det verdt å gi oss et forsøk til. Vi kontrollerer alt tøy før ferdigstilling, men vi er bare mennesker...

Reklamasjon

1Jeg er misfornøyd og vil klage
Det er noe vi tar høyst seriøst. Hvis du som kunde er misfornøyd på en eller annen måte med servicen eller kvaliteten på det vi har utført blir vi takknemlig for tilbakemelding. Vi vil forsøke å løse enhver situasjon på enklest og raskest mulig måte. Om det gjelder kjøpsklage (varene tåler ikke anbefalt rengjøringsmetode) er vi behjelpelig med prosessen mot leverandør. Du kan også bruke forbrukerrådet som direkte klageinstans.
  • Link til forbrukerrådets klageskjemaFinn ditt skjema.
  • Vi sier.. er du fornøyd, si det til andre - er du ikke fornøyd, si det til oss...
2Behandlingstid klager
Normalt har vi ikke mye klager, så klager blir prioritert løst raskest mulig.

---------------

Hente/bringe

1Kan dere hente hjem hos meg?
Vi kan hente og bringe varer. Vi har også pleid å ta med melk og brød for enkelte av våre eldre kunder. Vi har til og med levert kjøleskap, lystett rullegardin og en trompet samtidig som vi hentet og leverte tepper. Vi har biler som går nord og sørover ukentlig. Ta kontakt helst pr epost for bestilling av transport.
2Bedrifter
Vår søsterbedrift Rent Levert har hente/bringe løsning for bedrifter og private som ønsker faste besøk fra renseriet. les mer om dette her: www.rentlevert.no

Garanti

1Gis det noen form for garanti ved innlevering
Vi garanterer at tekstiler innlevert til oss vil få den fagmessig korrekte behandling. Dette spenner bredt og vi føler oss særdeles trygge når vi påstår dette. En god del varer kan ha affeksjonsverdi, og da er det viktig at vi vet hva vi holder på med. Gjennom fagutdanning og årelang erfaring har vi tilegnet oss den nødvendige kompetansen for å ivareta topp kvalitet på tjenestene vi utfører. Men mennesker gjør feil, hvis vi feiler så retter vi alltid opp etter oss i god mesterånd.
2Knapper/søm etc
I følge norsk standard er ikke renseriet ansvarlig for knapper, søm etc. Vi bestreber imidlertid å informere om knapper ødelegges, eller søm løsner under behandling - og vi samarbeider med skredder og kan fikse det om ønskelig
3Mesterbrev
Marthes Renseri har mesterbrev i Kjemisk rens og søsterselskapet Rent Levert har registrert mesterbrev i Tekstilrenhold.

Øvrige tjenester

1Reparerer dere sko?
Vi sørger for reparasjon av skotøy, vesker, skifting av glidelås etc. Vi har samarbeid med skomakere som vi går gode for hva gjelder kvalitet på utført arbeid.
2Har dere skredder?
Vi samarbeider med skredder, syersker og kunststopperske. For skreddersøm må det tas mål og da må man besøke skredderen fysisk på Sirkus Shopping i Trondheim. Innlegging, opplegging / reparasjon av søm kan utføres. Vær nøye med beskrivelsen ved innlevering.
3Hva er kunststopping?
Kunststopping foregår ved at tråder forlenges og brukes for å stoppe hull/rifter. Dette er en tidkrevende og relativt kostbar prosess som brukes på delikate tekstiler i hovedsak.
4Reparerer dere tepper?
Vi utfører enkle reparasjoner på tepper selv. Vi kan også videreformidle mer kompliserte arbeider til en samarbeidspartner i Oslo.

Generelle tips

1Hvordan bør jeg oppbevare min bunad?
Hvis bunaden er ren anbefaler vi at den oppbevares i tøypose på et mørkt sted. Bruk mølltre eller annet møllmiddel for å hindre skader på stoffet. Hvis den er flekkete bør dette tas så fort som mulig. Bunadsbluse bør vaskes etter bruk og lufttørkes før lagring i tøypose (putevar) sammenbrettet på et mørkt sted. Unngå oppbevaring i kjeller e.l
2Jeg har fått mugg på tekstiler.. hva gjør jeg med det?
Det spørs helt hva det er. Hvis det er snakk om tekstiler som tåler kraftig vask, og som ikke er i direkte kontakt med hud kan det vaskes. Er det snakk om baby-artikler anbefaler vi å kaste dette, da risikoen er for stor.
3Hva gjør jeg når det kommer søl på teppet?
På normale ull/syntetiske - tepper, bruk kaldt vann (SÅ LENGE DET IKKE ER SØLT VARM KAFFE) Bruk så en frotte-hånduk og absorber flekken. Gjenta prosessen om nødvendig. Silketepper bør leveres til renseriet så fort som mulig. Kaffeflekker går ofte bort hvis vi får behandlet teppet relativt raskt.
4Jeg har sølt maling!
Sjekk om plagget kan renses symbol - (P) (F) Hvis det kan renses ha smør på flekkene og legg varen i en luftett plastpose og levere til rens. (smør og redusert tilgang på luft hindrer tørkeprosessen, og flekken vil forsvinne i rens)
5Hva bør jeg impregnere?
Vår erfaring med impregnering er at denne slites ved bruk. Er det snakk om plagg man er veldig redd for bør impregnering påføres jevnlig for å opprettholde skjold-effekten. Et godt tips er å spray-impregnere bunaden for å unngå flekker. Jakt-tøy og annen fritidsbekledning kan spray-impregneres, men merk at denne slites av og er ikke er fullgod løsning.
6Det lukter av tekstilene!
Det finnes mange metoder for å fjerne lukt fra tekstiler. Vask/rens kan være nok, men i noen tilfeller må det behandles på andre måter. Ozonering er bra på røyklukt. Diverse såper kan gjøre nytten. Spør oss, eller levere inn til luktfjerning.